مبانی کسب و کار الکترونیکی

کسب و کار الکترونیک
کسب و کار الکترونیک

مقدمه

استفاده از فناوری رایانه‌ای در جمع‌آوری، پردازش و ارایه اطلاعات به نحوی که منجر به پیشبرد برنامه‌ها و فعالیت‌های یک سازمان با اهداف تجاری و غیرتجاری باشد، کسب و کار الکترونیکی می‌گویند.

گسترش و رشد فناوری‌های ارتباطی و اطلاعاتی و ورود آنها به عرصه سیستم های سازمانی آثار و تبعات مثبتی در ساختار سازمان‌های بهره‌بردار از این فناوری‌ها گذاشته است.

تأثیر فزاینده ابزارهای کاربردی و علمی در فعالیت‌های مختلف سازمان به ویژه تأثیر آن بر توسعه راهبردهای اقتصادی موجب ایجاد تحول و بازنگری در رویکرد سنتی به موضوع تجارت و بازار می‌شود.

در این بین توسعه روز افزون اینترنت در کشورهای مختلف و اتصال تعداد زیادی از مردم جهان به شبکه جهانی اینترنت و گسترش ارتباطات الکترونیکی بین افراد و سازمان‌های مختلف از طریق دنیای مجازی اینترنت بستری مناسب و مساعد برای برقرای مراودات تجاری و اقتصادی فراهم کرده است؛ این پدیده نوظهور کسب و کار الکترونیکی نام دارد.

مفهوم کسب و کار الکترونیکی

کلارک کسب و کار الکترونیکی را واژه‌ای به معنی انجام کسب و کار با استفاده از ارتباطات راه دور و ابزارهای مرتبط می‌داند.

او همچنین معتقد است که تجارت الکترونیکی به معنی انجام تجارت کالا و خدمات با استفاده از ارتباطات راه دور و ابزارهای مرتبط است که نسبت به کسب و کار الکترونیکی از مفهومی محدودتر برخوردار است.

به عنوان نمونه فرآیند ثبت و صدور مجوز، نام‌نویسی دانشجویان یا اداره یک دادگاه از جمله مواردی هستند که در مقوله کسب و کار الکترونیکی قرار می گیرند و در ارتباط با تجارت الکترونیکی نمی‌باشند.

گاهی کسب و کار الکترونیکی که شامل مفهوم وسیع‌تری نسبت به تجارت الکترونیکی است با فرمول ذیل نیز بیان می شود:

EB=EC+BI+CRM+SCM+ERP

در این فرمول:

Electronic Business) EB) به معنی کسب و کار الکترونیکی

Electronic Commerce) EC) تجارت الکترونیکی

Business Intelligence) BI) هوشمندی سازمانی

Customer Relationship Management) CRM) مدیریت ارتباط با مشتری

Supply Chain Management) SCM) مدیریت بر زنجیره تأمین و 

Enterprise Resource Planning) ERP) برنامه‌ریزی منابع سازمان می‌باشد.

به طور کلی به هر نوع استفاده از فناوری رایانه‌ای در جمع‌آوری، پردازش و ارایه اطلاعات به نحوی که منجر به پیشبرد برنامه‌ها و فعالیت‌های یک سازمان با اهداف تجاری و غیرتجاری باشد، کسب و کار الکترونیکی می‌گویند.

در یک نگاه کلی می‌توان گفت کسب و کار الکترونیکی عبارت است از کاربردی کردن همه سیستم‌های اطلاعاتی برای تقویت و کنترل فرآیندهای کسب و کار؛ امروزه این فرآیندها با استفاده از فناوری‌های مبتنی بر وب توسعه می‌یابند.

کاربری‌های کسب و کار الکترونیکی می‌تواند به سه شاخه مختلف تقسیم‌بندی شود.

۱) سیستم های کسب و کار داخلی که از طریق مواردی همچون:

  •  برنامه‌ریزی منابع سازمانی
  • درگاه اطلاعات کارمندان
  • مدیریت کارهای تیمی
  • سیستم مدیریت اسناد
  • مدیریت منابع انسانی
  • مدیریت تراکنش های داخلی

و غیره محقق می‌گردد.

۲) ارتباطات و همکاری سازمانی که به وسیله مواردی از قبیل:

  • نامه های الکترونیکی
  •  صدا نامه ها
  • انجمن های بحث
  • کنفرانس های الکترونیکی
  • سیستم های ارتباطی
  • ارتباطات و تعاملات دولتی

محقق می گردد.

۳) تجارت الکترونیکی که با استفاده از مواردی همچون:

  •  سرمایه گذاری الکترونیکی
  • مدیریت زنجیره تامین
  • مدیریت ارتباط با مشتری
  • بازاریابی الکترونیکی
  • پردازش برخط تراکنش ها
  • بانکداری الکترونیکی

قابل بهره‌برداری می‌شود.

اینگونه کاربردها می‌تواند مورد استفاده افراد مختلفی همچون کاربران اینترنت، اعضای اینترانت‌ها و گروه خاصی از کاربران هدف در یک اکسترانت (مانند مشتریان خاص و شرکا) قرار گیرد.

دلایل به کارگیری کسب و کار الکترونیکی

توسعه و کاربرد فناوری اطلاعات در کسب و کار دلایل مختلفی دارد که از جنبه‌های گوناگون قابل توجه و بررسی هستند؛ در ادامه به چند مورد اشاره می شود.

۱) سازمان شما بیست و چهار ساعت در روز فعالیت خواهد کرد.

به این مفهوم که نیازی نیست شما در تعطیلات سال نو و یا مناسبت‌های دیگر فعالیت فیزیکی شرکت را ادامه دهید.

حتی اگر شما در شهری دور زندگی می کنید مردم تمام کشور می‌توانند حتی در زمانی که شرکت شما بسته است از شما خرید کنند؛ در هر لحظه اگر کسی بخواهد از هر گوشه‌ی دنیا در مورد شرکت شما و فعالیت‌هایتان اطلاعات به دست آورد بدون هیچگونه مشکلی آن را به دست خواهد آورد.

۲) پایین آمدن هزینه های نیروی انسانی

وقتی سازمان شما دارای یک وب سایت خوب و حرفه ای شد این امکان برای شما فراهم ‌میشود تا محصولات و خدمات خود را بدون نیاز به استخدام کارمندان زیاد عرضه کنید.

شما نیازی به پرداخت و صرف هزینه های زیاد مربوط به بیمه و پاداش حاصل از استخدام نیروهای جدید نخواهید داشت و این در حالی است که شما هنوز قادر هستید که در شرایط برابر از نظر فروش و خدمات به مشتریان فعالیت‌های خود را ادامه دهید.

۳) به دست آوردن هزاران مشتری جدید

هر کسی در هر جای دنیا قادر خواهد بود که با مشاهده وب‌سایت به مشتری شما تبدیل شود. در حالی که شما هزینه‌های ناچیزی را صرف کرده اید اما تبلیغات کالاهای شما در ابعاد جهانی صورت گرفته است.

۴)یک وب سایت تصویر خوبی از یک شرکت موفق و با ثبات را خلق می‌کند.

اینترنت رسانه بزرگی است که به واسطه آن شما می‌توانید هر تصویری را که می‌خواهید از خودتان در ذهن مردم ایجاد کنید.

آنچه که در این میان در اختیار شما قرار دارد عبارتست از: طراحی یک وب سایت حرفه ای به همراه اضافه‌ کردن محتوای مناسب.

مهم نیست که شرکت شما تا چه حد کوچک است با بهره‌گیری از ابزار مناسب و امید و اراده قوی شما می‌توانید آن را درست مانند یک شرکت بزرگ در دنیای وب معرفی نمایید.

۵) حضور برخط و کسب سهم بازار

در این مرحله روابط شما با رقبا مورد بررسی قرار می‌گیرد. شما باید فکر کنید که اینترنت مانند یک کتاب اول بسیار بزرگ است.

بارها و بارها مردم از وب برای خریدن اطلاعات، خدمات و یا محصولات استفاده می کنند. اگر شما در آنجا نباشید و رقبا حضور فعالانه داشته باشند سهم خود را در چنین بازار بزرگی از دست داده‌اید.

۶) جذب مشتریان ناپایدار و بالقوه

مردم زیادی دوست ندارند که از مغازه‌ها، بازار و هر جای شلوغ و پر سرو صدای دیگر خرید کنند؛روزی که مردم با خرید برخط آشنا شوند هرگز به مغازه ها باز نمی‌گردند، مگر آنکه کاملاً نیاز به این کار داشته باشند.

۷) آینه تمام نمای شغل شما

اگر شما یک کارگزار با شخصیت اجتماعی، یک صاحب دفتر خرید و فروش ساختمان و یا یک متخصص سالن زیبایی باشید می‌توانید کار خود را از طریق یک وب سایت به همه معرفی کنید.

با داشتن یک وب‌سایت می‌توانید هر زمان که مشتری شما تمایل داشت با فعالیت‌ها و پروژه‌های گذشته شما آشنا شود او را به دیدن وب سایت خود دعوت کنید. بدون اینکه نیاز به صرف هزینه و وقت زیادتری برای تهیه بروشور و یا کتابچه‌های تبلیغاتی و راهنما داشته باشید.

۸) افزایش توان رقابتی

امروزه رقابت در وب به عرصه بزرگی تبدیل شده است. میلیون‌ها سایت در وب وجود دارد و این عدد روز به روز در حال افزایش است؛ سازمان ها با بهره گیری از فناوری اطلاعات می توانند بر توان رقابتی خود در این عرصه بیافزایند.

5/5 - (13 امتیاز)

اشتراک گذاری

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مرور

مطالب مرتبط

برندسازی کلینیک پزشکی

برندسازی کلینیک پزشکی

برندینگ یکی از عناصر کلیدی در موفقیت هر سازمان و تجارت است، حتی در زمینه‌ی کلینیک‌های پزشکی. در این مقاله، به بررسی اهمیت و اجزای

فیجیتال مارکتینگ

بررسی فیجیتال مارکتینگ

آیا تا کنون کالایی را آنلاین خریده و انتخاب کرده‌اید که در فروشگاه آنرا تحویل بگیرید، یا یک کد QR را در فروشگاه اسکن کرده‌اید

پیمایش به بالا
بپرس
1
چت با ما
چت با eBgroup
سلام
چطور میتونم کمکتون کنم؟